Asie, Deník JV Asie, Deníky, Thajsko

Zápisy z deníku č.5 – Koh Tarutao (Thajsko)

Opustili jsme Malajsii a přesunuli se na samotný jih Thajska. Oblast zmítaná nepokoji (konflikt mezi Thajci a Muslimy z Malajsie), ale také bohatá na národní parky. Zcela odlišná kultura (Buddhismus) a doufáme, že příjemní lidé. Opět čas strávený u moře, trocha šnorchlování, stanování, bílé pláže a ucházející počasí.

5.4. – Z Kota Bharu – Rantau Penjang – Sungai Kolok – Hat Yai (Thajsko), den 23, Neděle

Ráno jsme vstali kolem půl sedmé, nasnídali se a šli na autobus v 7:45. Nevíme co se stalo, ale v 7:30 přijel na autobusové nádraží bus č.29. Asi zpožděný 7:15, nebo „posila“. Cena jízdenky až na hranici je 5,10RM. Prvních ca 30minut jsme v autobuse jen s několika lidmi. Cestou vidíme, že v řadě škol se scházejí žáci/žákyně venku. Asi nějaké uvítání nového týdne, neboť v Kelantanu se pracuje PO-ČT a NE. Pá a So je volno. V půli cesty se pní autobus. Lidé již převážně stojí.

Za hodinu jsme dorazili do Rantau Panjang, což je přechod na straně Malajsie. Veškeré formality proběhly OK a my se přes most přesunuli na thajskou stranu. Vyplnili jsme Arrival a Departure papíry, ukázali víza a dostali 60dní pobytu (do 5.6). Super. Hned za hranicemi nám motorkáři nabízeli, že nás svezou asi 1km do města/centra. Jdeme pěšky. První znatelný rozdíl oproti Thajsku (spíše Malajsii, poz. autor) jsou psi. Je jich tu plno a v klidu si to rozdávají mezi auty na silnici. Na nádraží zjišťujeme, že vlak do Hat Yai, což byla naše další zastávka, jede asi za 20min. Měníme 10Euro za ca 421Bht (nevýhodný kurz, ale musíme zaplatit vlak). Za 84Bht kupujeme 3.třídu. Vlak z Hat Yai dorazil včas. My usedáme a po přehození lokomotivy jedeme v 8:55 (v Thajsku je o 1h méně než v Malajsii, což se nám hodí). První co nás zaráží je ozbrojený doprovod ve laku. Zprvu myslíme, že je to kvůli hranicím, ale posléze zjišťujeme, že v roce 2006 islamisté provedli pumové útoky a že konflikt stále není dořešen.

V posledním vagonu sedíme my, průvodčí a 3 vojáci se samopaly. Asi po 2h jízdy se přesouváme o vagón vedle. Dřevěné pryčny, otevřená okna a obsluha. Zážitek. Od jedné cestující získáváme více informací o situaci a dozvídáme se, že její manžel byl zastřelen.

Do Hat Yai dorážíme s 1h zpožděním. Hned zkraje na nádraží nás nahání místní s dotazy kam jdeme a že nám nabídne lepší cenu. Nakonec po menší obchůzce končíme v Cathy Guest House za 200Bht a zároveň domlouváme dopravu minivanem do Pak Baky a dále lodí na Koh Tarutao, což je národní park – ostrov. Měníme 150Euro/4,62 v jednom z hotelů. Jdeme na oficiální turistické informace a pak balit jeden batoh na ostrov, druhý necháváme tu. Odjezd naplánován na 8:30 druhého dne. Večer ještě kupujeme balík vody (6ks), čínské polévky a nějaké drobnosti. V koupelce zabíjíme švába.

Náklady v měně thajský baht (1THB ca 0,60Kč) a malajský ringit (1RM ca 5,50Kč):

– doprava Malajsie (RM) 10,20
– doprava Thajsko (THB) 84,00
– jídlo 540,50
– doprava Koh Tarutao 1400,00
2284,00

6.4. – Koh Tarutao, den 24, Pondělí

Vstali jsem v 7:30, posnídali a koupili zapalovač za 10Btm protože po zkušenostech z Perhentians jsme nechtěli riskovat, že kvůli vlhku nebudeme vařit. V kapse nám zbylo 10B a tak jsme koupili 2 banány. Na cestě jsme jeli s jednou „krosnou“, batůžkem s jídlem a dalšími dvěma igelitkami – jak jinak s jídlem.

Minivanem jsme po vyzvednutí jednoho páru z letiště dojeli za 2h do Pak Baky. Cestou pěkně lilo a tak začala růst obava z počasí. U společnosti Adang Sea jsme vyměnili poukazy za lístky a čekali na loď. Čas čekání jsme krátili obědem (vynikající rýže, kuřecí). Bohužel opět začalo pršet. Loď přijela se zpožděním 1h. Než vše naložili (náklad) a pár turistů nalodilo, bylo 14:00.

Cesta na ostrov uběhla rychle (40minut). Akorát naše loď díky zpoždění nestihla odliv a tak jsme platili 60B za long tail boat (taxi), která nás vyhodila na písečné pláži vedle přístavu. Ihned jsme zaplatili 100B za osobu za vstup do NP (cena poloviční, normálně 200B) a zacheckovali se na „tourist center“ se stanem. Opět poloviční cena (30B/osoba/den).

Na si 1km dlouhém úseku jsme si vybrali místo až na konci. Bylo zde asi 20 stanů, ale jen slabá ¼ byla obsazena. V ten den jsme měli pěkný západ slunce. Stan na pláži s výhledem na moře a široko daleko ani turista. Mělké písečné moře vhodné ke koupání s dětmi. K večeru lehce sprchlo, ale jinak celou noc pěkně. Večeře byla již klasika – v ešusu vařené čínské polévky. Jinak areál byl relativně nově postavený. Pravděpodobně vlivem tsunami. Všude únikové cesty. Dále vlastní solární elektrárna + generátor. My si našli nové sprchy (ještě zabalené v igelitu). A po „vesnici“ chodili opičáci a likvidovali popelnice. Shánělka tlupa něco na zub.

– doprava 60,00
– jídlo 120,00
– ostatni 10,00
190,00

7.4. – Koh Tarutao, den 25, Úterý

Nádherné probuzení. Slunečné ráno. Ihned jsme vtrhli do moře a vykoupali se. NA šnorchlování to nebylo, ale po hladině plavaly malé medůzky (foto). Po snídani jsme se rozhodli, že se podíváme do vedlejší „vesnice“, kde se mj. nachází druhý kemp. Ao Molee byl vzdálený asi 4km a vedla tam cesta z betonu. Sice již bylo sluníčko vysoko a peklo to, ale dali jsme to za 1 a 1/2h. Cestou nám přeběhly přes cestu opice. Ke konci jsme ještě odbočili na jednu pláž, která měla asi 2km a kterou od té naší oddělovalo jen skalisko zarostlé pralesem/džunglí a zasahovalo asi 20m do moře. Jinak by se dalo projít. V jedné z tůní, kde bylo vody jen málo, poletovalo asi na 30ks motýlů.

Celé středisko Ao Mollee je porostlé koksovými palmami. Našli jsme/potkali jsme partu cizinců, kteří také zjišťovali co, kde a jak. My si dali svačinu – sweet ananas koupená ještě v Kota Bharu a šli šnorchlovat. Voda zakalená, takže stěží něco k vidění. Kolem skal pár ryb, ale jinak písek. Viděli jsme ale malého rejnoka. Na zpáteční cestě se začalo smrákat. Na kopci pod vodárnou se proháněly „dusky langur“ – opice. V podvečer přišla bouře. Bylo to ale na střídačku – chvíli pršelo, chvíli ne. Ale nebylo to tak strašné. K večeři čínské polévky. PS: Čekali jsme asi více zvířat, ale 2 druhy opice, varan stačilo. Zatím.

žádné náklady
00,00

8.4. – Koh Tarutao, den 26, Středa

Noc taková zvláštní. Chvíli déšť, chvíli nic, vítr, horko, déšť, chlad. No spalo se tak nějak divně. Ráno jsme vstali brzo a vybaveno vodou a svačinou se vydali skrz džungli na 12km úsek do „Ao Talo Wao“. Je zde přístav a kdysi zde byla i věznice. Peťa nasadil vysoké tempo a tak vše ubíhalo rychle.Prvních 6km jsme urazili za 1h. Podotýkáme, že cesta byla asfaltová, ale dusno a horko bylo všude. Asi po 8km jsme potkali na cestě hada. Nevíme kdo měl větší šok – když Peťa řekl pozor, tak Lenička začala skákat i když nevěděla, kde had je. A tak se stalo, že had utíkal a Lenička skákala za ním. Had vyhrál, byl rychlejší. Cestou bylo ještě pár opic a různé zvuky džungle.

Po 2,5h jsme dorazili k přístavu. Jedno velké molo, jedna bouda pro rangery. Zde jsme měli přestávku. Kousek od nás si to skrz bambusový plůtek a střechu razil had ke své kořisti. Červeno-zeleně zbarvený plaz, tenký jak malíček a dlouhý asi 1,2m čekal na mládě gekonka – nebo něco takového. Had slavil úspěch a tak jsme sledovali, jak pojídá kořist.

Pak jsme šli kouknout na věznici. Ve finále se jednalo o dřevěné boudy bez oken uprostřed močálu a mangrovů. Byla zde i nemocnice, bar, velení a další potřebné věci. Na zpáteční cestě jsme potkali náklaďák, který vezl partu seniorů do „Ao ponte Mallaca“. Byla zde jedna paní, která byla v ČR a tak jsme na korbě náklaďáku vykládali o všem možném do chvíle, než jsem si všiml, že Peťa (já) máme pijavice. To by nebylo tak strašné, kdybychom nezjistili, že pěkně nasátou pijavici má i Lenička. No a třetí pijavice si to ládovala po noze jedné paní rychlosti 10cm/s.

Brzy po poledni jsme byli „doma“. Šli se vykoupat a pak, když se opět kabonilo, projít. Mrholí jen trochu. Vydatný déšť, který kropil náš otevřený stan jsme sledovali z vyhlídky na asi 50m vysokém útesu. To už jsme měli zabookovanou loď na další den. Rozhodli jsme jet zpátky. Důvod – počasí. I když déšť ustal, rozhodnutí jsme neměnili. V podvečer jsme sledovali „hornbills“, což jsou ptáci zoborožci. No a mají tu pěkný odliv. Večeře – čína. A protože došla voda, tak jsme se i kvůli dehydrataci koupili pěně chlazenou a „drahou“ vodu.

– doprava 120,00
– jídlo 25,00
145,00

9.4. – Z Koh Tarutao do Hat Yai, den 27, Čtvrtek

V noci opět bouřilo, ráno bylo tentokrát chladnější a trochu zamračené. Věci , které jsme nechali přes noc sušit, jsme opět sušili na sluníčku, které sem tam vysvitlo. Posnídali jsme, zaplavali si tentokrát ve studeném moři a sbalili stan. Loď má odplout v 11:30. Během čekání na náš spoj se do přístavu v NP vešlo asi 7 lodí, přičemž čtyři parkovaly vedle sebe a lidé z poslední přelézali skrz další na pevninu. Vesměs se jednalo o „turisty“, kteří přistáli na pevnině, najedli se, udělali fotku a za hodinu jeli dále. Naše loď má opět zpoždění. Přijíždí až ve 12:00 a my si opět musíme brát taxi za 60B.

Moře bouří a je vidět, že pár lidem na palubě je zle. My jsme v pohodě a ani po hodině cesty nepozorujeme žádné zažívací potíže. Na palubě mj. potkáváme osoby, se kterými jsme jeli z Hat Yai – právník z Bangkoku a jeho žena. V kanceláři Adang domlouváme taxi/minován, který už máme zaplacený. První je pryč, druhý jede ve 14:00. Jdeme na oběd. V domluvený čas nasedáme do minivanu, ale řidič jaksi vzdoruje a po minutách čekání a hádání se v kanceláři jede ve 14:30.

Do Hat Yai přijíždíme za deště. Dovezl nás až ke Cathy. Bereme zpět druhý batoh a dostáváme pokoj č.350, skrz který vedou dvě velké trubky. Něco pereme ručně, něco dosušujeme. Malý nákup – voda, pivo, snídaně a jdeme spát. K večeři jsme na internetu a voláme Kubíkovi. Večeříme s místní učitelkou/profesorkou. Bavíme se o místní situaci.

– doprava 60,00
– jídlo 283,00
– ostatní 60,00
603,00

10.4. – Hat Yai, den 28, Pátek

Ráno po snídani jsme vyrazili na centrální poštu s dotazem, kolik nás bude stát odeslání balíku do ČR. Plánovali jsme zaslat zimní věci. Bohužel na místě zjišťujeme, že pošta je zavřená. Zkoušíme najít další. Cestou míjíme místo s tržnicí. Možná byly dvě. Jednak nebylo možné nějak pořádně projít – samá auta, tuk-tuky a lidé.Nabízelo se všemožné. My sehnali meloun za 30B, asi 2kg okurek za 10B a jablka 5B/ks. Druhou poštu jsme našli kousek od nádraží. Zavřeno. Šli jsme na informace a zkoušeli zjistit, jak můžeme poslat balík a hlavně za kolik. Také zjišťujeme, jak se nejlépe dopravit na Koh Samui a ještě nás nechávají zdarma na internetu. Odcházíme spokojeni – otevřená pošta je kousek v OD na hlavní ulici.

Jdeme na pokoj, necháváme tam nějaké věci, pláštěnky nebereme, vždyť přece nebude pršet. V OD jsme opravdu našli poštu, ale za 2kg balíku chtějí 1980B. Nemají tu ani plynovou náplň do vařiče a tak se rozhodlo jít do TESCA/Lotusu. O patro níže ale prezentuje ZOO svůj program. Jsme nadšeni. Na větvi tu skáčou dva asi „mývalové“ a o kousek dále je na větvi ještěr asi 1m velký. Jsme z toho na větvi ve chvíli, když nám pod nohama proběhli dva malí tygříci. Bereme je do náruče a fotíme se. Pak už hurá na nákupy.

Asi 1km od TESCA padla první kapka a za chvíli se spustil obrovský liják. Stříška stánku ale začala být malá a 20m přes ulici stačilo, abychom promokli. Manažer prodejny s evropskými auty nám nabídl, že se můžeme schovat. Využili jsme zdarma internet. Musíme o něm napsat do stránek. Když ani za hodinu liják nepolevil, tak nám zamluvil řidiče a ukázkovým vozem zavezl až k Lotusu. Super. Nákup na 2h, svačiny do vlaku a nějaké pečivo. Při zpáteční cestě – již bez deště – míjíme buddhistický chrám se hřbitovem.

Pozdě odpoledne docházíme do pokoje. Zjišťujeme v agentuře ještě možnosti cesty na Samui. Chtějí 500B/osoba. Volíme cestu na vlastní pěst vlakem druhý den v 6:30. Večer ještě nákup, před Robinsonem je nějaký živý program. Balení, melou a spát. PS: Chtěli jsme směnit 450Euro, ale kurz padl. Rušíme transakci a měníme v hotelu 150USD.