Asie, Deník JV Asie, Deníky, Thajsko

Zápisy z deníku č.6 – Koh Samui, Koh Phangang (Thajsko)

Míříme na sever, ale místo souše volíme cestu po moři. Čeká nás Koh Samui, Koh Phangang a Koh Tao, kterému ale bude věnována kapitola sama pro sebe. Moře, pláže, palmy, úžasné šnorchlování a nová jídla. A oslavíme také thajský nový rok 2552 🙂

11.4. – Z Hat Yai na Koh Samui, den 29, Sobota

Vstali jsme v 5:30. Dobalujeme věci a v 6 vyrážíme na nádraží, které je asi 5minuit pěšky. Koupili jsme 3.třídu za 55B/osoba. Vlak už je ale plný a tak nakonec nacházíme místo v posledním vagoně. Posnídáme později Peťovi není nejlépe. Cesta má trvat asi 6 a ½h. Ubíhá pomale a lidí přibývá. Jedeme asi zemědělskou krajinou – rýžová pole, rubbery tree, kokosy. Asi po 4h jízdy lidé vystupují. Nacházíme volnou 4ku úplně na konci. Vidíme nejen okny, ale také dveřmi ven.

O místo před námi sedí malí kluci a pořád se culí. Děláme si legraci navzájem. Nakonec vystupují, ale na jejich místo sedli další – tentokrát asi bratr a sestra. Začíná lekce thajštiny. Dostáváme „halls“ bonbony, dáváme lízátka. Nakonec se domlouváme, že nám řeknou, kdy máme vystoupit. Potkali jsme také jednoho slepce, který prošel celý vlak. Dali jsme mu nějaké drobné.

Do Surat Thani jsme dorazili se zpožděním 45min. Hned na nádraží nás odchytl „naháněč“ a tlačil nás k taxi, které nás do centra (asi 15km) zaveze za 1510B/os. Naštěstí jede autobus a my máme cestu za 20B/os. Vysadil nás na nádraží a asistent dovedl do kanceláře, kde máme koupit lístek na Samui. Protože máme tip na noční trajekt, jdeme zkusit štěstí tam. Nedaří se ale najít kancelář a přímo na přístavu chtějí 250B. Se štěstím a za pomoci jedné kanceláře dorážíme k Seatran, který nám nabídl cestu za 210B. Je to kombinace bus/trajekt, ale bereme to. Měli jsme 20min na to zaběhnout koupit pití. V 16:30 odjezd busu do Don Saku. V 18:00 velký trajekt na Samui. Na lodi kupujeme čínskou polévku za 20B  a ještě bereme horou vodu na čaj.

Dorazili jsme za tmy a rozhodli se, že půjdeme ca 5km pěšky – do Bang Po. Cestou se nám nabízela ožralá posádka vozu, že nás tam za 400B hodí. Jdeme dál. Nakonec zastavuje výrobce bubínků a zdarma nás veze do Ban Bang Poo k ubytování v bungalovu za 290B. Jsou to nové apartmány s koupelkou a TV a asi 100m od pláže. Ještě malá večerní procházka (úplněk) a jdeme spát. Večeře – čínská polévka J. Co se týče nákupu, ceny stejné jak na pevnině. Vážení: Peťa 108kg (-6kg).

– doprava 570,00
– jídlo 148,00
– ubytování 290,00
1008,00

12.4 – Koh Samui, den 30, Neděle

Po snídani jsme sebrali výbavu na šnorchlování a věci na pláž a vyrazili směrem k Ban Tai. Ještě předtím jsme odchytili človíčka, Evropana, v jeho kanceláři a získali mapy a informace o ostrově.

Pláž široká ca 10-20m a dlouhá několik km. Je tu ale velmi mělké moře a pásy řas. Viděli jsme několik rybářů 100m od břehu o kolena ve vodě. Všude smečky psů, ale naštěstí neútočí. Asi po 2-3km jsme rozložili věci za blokem kamenů (balvanů, které přetínaly pláž. Na šnorchlování tu není nic k vidění. Sem tam velký balvan a ryby kolem, jinak ale pouze písek a špatná viditelnost (sever ostrova). Našli jsme jednu hvězdici a pár ryb, pokusili se shodit kokos, ale nic.

Odpoledne pokračujeme dále na východ po pobřeží až k malému přístavišti pro místní rybáře. Palmovými hájemi jdeme k hlavní silnici. Našli jsme nějaké ovoce a jak později dle chuti zjišťujeme, jedná se o žluté mango. Po pár stech metrech jsme narazili na office, která pronajímá motorky. Vlastní ji nějaká Thajka, která má manžela Němce. Asi40min se bavíme o Thajsku, okolí a oslavách nového thajského roku. Zamlouváme si motorku na pozítří za 150B, protože na Nový rok je risk jezdit. Dostáváme mapu ostrova. Když jsme vyšli na hlavní silnici, objevili jsme ubytování za 160B a motorku za 100. Paní zná Prahu a tak bereme motorku zde a to, i přes varování, již od následujícího dne.

Večer odpočíváme a trochu balíme. Před vchodem kvete jasmín – nádherně voní.

– jídlo 40,00
– ubytování 290,00
330,00

13.4. – Koh Samui (Nový rok), den 31, Pondělí

Ráno jel Peťa vyzvednout motorku. Bohužel to přešel a vracel se asi 1,5km. Mezitím se rozpoutala pravá oslava thajského Nového roku, což je polévání vodou, mazání obličeje a další. Na silnicích jsou barikády, děcka jezdí v autech s kbelíky, sudy, pistolemi a kropí co se dá. Mládež nebezpečně zastavuje motorky a auta a maže moučnou nebo rýžovou kaší. Peťa dojíždí celý mokrý a varuje, že to dnes bude „mokré“.

Jedeme se podívat na ubytování za 160B a ihned jej bereme. Peťa jede sbalit věci a že na 2x doveze batohy. Zvládl vše na 1x, ale je opět mokrý a pomalovaný. Rozhodli jsem se jet na východ kolem Big Buddha a pak do hor. Cestou zastavujeme v jednom z přístavů u Ban Tai a ptáme se na lístek na Koh Phangang. Nabídli nám za 250B, následně za 200 na první pláži. Opět pokračujeme směrem k letišti a Buddhovi. Jsme sice kropeni, ale občas vyslyší prosby a nechají nás jet.

Big Buddha je klášter na malém ostrůvku spojená jen cestou pro auta, moto a pěší. Je to posvátný „chrámek“. Plno lidí. Na kopci socha Buddhy a řada zvonů, na které místní zvoní dřevěnou tyčí. Jsou vidět i mniši. Svačinka. Vracíme se zpět k dalšímu přístavu, ale cena je pořád 250B/os., Pokračujeme dále po pobřeží. Zastavujeme ještě u jednoho kláštera (podívat se do mapy), kde jsou uprostřed rybníčku 3 ostrůvky a na každém je jeden Buddha (tlustý + s 8 rukama) a jeden svatostánek.

Odpoledne se dostáváme do nejvíce rušné a turisty prolezlé oblasti. Jsme mokří. Bohužel cizinci se přidali a polévají o 106. My končíme na pláži a dáváme si pauzu. Odmítáme nabídky na cesty, šperky, osvěžení. Lenička se koupe. Jíme kukuřici. Pak chceme pokračovat dále, ale ještě předtím pár fotek oslav. Chyba. Banda cizinců (ožralých) stříká na foťák a na mou poznámku si jej vybrali jako cíl. Začínáme se pošťuchovat a nakonec jsme v sobě. Modřiny na obou stranách. Lenička dostala ránu do tváře, já zátylek. Zhnuseni jdeme pryč, ale nikde není žádná cesta ven. Jsme mokří a cizinci jsou drzí. Před námi motorka naráží do auta. Na první křižovatce to balíme a jedeme domů. Sice jsme ještě polévání, ale to už zvládáme.

K večeru vše utichá. My se rozhodli jet do „hlavního“ města. Boje s vodou nejsou. Dojíždíme před západem slunce, ale jsou mraky. Alespoň děláme nákupy v TESCU a na tržnici kupujeme makrelu. Při zpáteční cestě jedeme kolem stánku s jídlem. Už víme kam zítra J. Uleháme do postele. Trochu ten den proklínáme, ale zase to byla zkušenost.

– doprava/motorka 200,00
– jídlo 330,00
– ubytování 320,00
850,00

14.4. – Koh Samui, den 32, Úterý

Oslavy pokračují, alespoň na pevnině, ale na Samui je vše ve starých kolejích. Dnes chceme do hor. S plnou nádrží míříme přes Ban Tai kolem pobřeží až k místům nazývaným Grand Father and Grand Mother. Jedná se útvary připomínající dámské a pánské přirození. Děláme si pár foteček a pokračujeme ke klášteru s mumifikovaným mnichem. Cestou zastavujeme na pobřeží, abychom zjistili jaké to tu je. Nic moc. Klášter s mnichem je kousek za odbočkou na jižní pobřeží. Jedná se o malý klášter, ale „atrakcí“ je mumifikovaný mnich. Chvíli zůstáváme a pak pokračujeme do hor. Chceme vidět nějaké vodopády, a na výhledy.

Po prvním kilometru zjišťujeme, že naše motorka bude mít problémy s kopcem. Stoupání alespoň 20 promile. První vodopád nic moc, akorát vyhlídka stojí za to. Palmová džungle vypadá nádherně. Pak se pereme, asi až do 600 m.n.m., s kopci. Některé úseky jde Lenička pěšky a Peťa řídí, aby i tak pracně vyjel alespoň na první rovinku. Nahoře je několik restaurací s vyhlídkou. Jedna má opice, jiná „horské„ ceny. Potkáváme Čechy (první v Thajsku) a chvíli si povídáme. Pak už jedem dolů, abychom o pár dalších kilometrů opět vyjeli do hor. Je tu sloní show a vodopád 80m.

Sloní show je jen vození „bílých“ na slonech (na čem jiném, pozn. autor), předvádění se s nimi. Připadá nám to jako trápení. Vedle je ještě krokodýlí a hadí show. Raději jdeme na vodopád. Moc lidí tu ještě není. Zkoušíme dojít až nad vodopád, kde se koupe. Vzdáváme to uprostřed džungle a vracíme se k jezírkům pod vodopády. Svačíme. Mezitím cestovky v rámci balíčku dovezli desítky turistů na koupání. Odcházíme a jdeme šnorchlovat na JZ cíp ostrova.

Chvíli hledáme vhodné místo, nakonec končíme u Coconut Resort. Přidává se k nám pes. Plave s námi až 100m od pevniny. Našli jsme kokos. Loupeme jej asi 20 minut, ale stojí za to. Mňam. Dozvěděli jsme se, že lepší šnorchlování je na protějším ostrově.Pozdě odpoledne se přes hlavní město Nathong vracíme zpět. Zastavujeme ještě v jednom  klášteře, kde mají také mumii mnicha, Lenička dostává od jednoho místního masáž. Ten vypadá jako šaman, který vyhání zlé nemoci.

Západ slunce nebude, musíme vrátit motorku. Alespoň zastavujeme u stánku s jídlem a dáváme si kuře a rýži.Zkoušíme místní koktejl – shake. Super. Čerstvé ovoce, led, šťáva z cukru, slazené mléko a rozmixovat. Už víme, co budeme dělat doma. Vracíme motorku a pak jdeme asi 2km pěšky. Rozhodli jsme se, že další den pojedeme na Phangang.

PS: banánový koktejl super, litchie také.

– doprava 156,00
– jídlo 149,00
– ostatní 20,00
335,00

15.4. – Samui -> Koh Phangang, den 33, Středa

Vstali jsme v 8h a posnídali co nám zbylo. Protože přístav byl asi 4km, rozhodli jsme jít pěšky v plné „polní“. Sluníčko ještě moc nesvítilo a tak se šlo dobře. Celou cestu se nabízeli taxikáři a „red chockeři“. Ca za 1,5h jsme byli u přístavu. Ještě než jsme koupili lístku, tak jsme poptali internet. Někde  byl 1h/40B, ale my nevěděli kde, tak jsme se zeptali i jednoho, asi, Číňana, který nám dva dny zpět nabídl lístky na Phangang za 250. K našemu překvapení nejenže nabídl za 190, ale po Krátké debatě byl i internet ze 60B snížen na 50.S lístkama v kapse (cena na lístku 200m zaplaceno 190) jsme okupovali asi 2h internet.Byl zatím nejrychlejší, co jsme kdy používali.

O půl dvanácté jsme stáli na „molu“ a čekali, až se začne loďka plnit. Seděli jsme v první řadě hned za kapitánem. Cesta trvala 50min přes relativně klidné moře. Vystoupili jsme v HaadYai (po žebříku a prknech mále Peťa přišel o sandále) a skrz centrum se dali na pláž, kde probíhají Full Moon Party.

Pláž byla široká, nádherný bílý písek a teplé moře. Šnorchlovat se dalo jen u skal, jinak jen písek. Odpoledne jsme opět v plné polní vyrazili k BaatTai (asi 4-5km), Bohužel cesta nevedla přímo po pobřeží, ale místy bylo nutné zdolávat přes 20promile kopce, které taktak zvládli auta a motorky. Po 2h jsme dorazili k BattTai k obchodu 7eleven. Koupili pití a Peťa šel prozkoumat ceny bungalovu. Nejlevnější byl Pink a Trinity za 200B, ale kvalita značně pokulhávala (Pink ale ušel). Mezitím Lenička zajela někam s místní Thajskou, která ale nabídla příliš velký luxus. Nakonec na doporučení půjčovny motorek končíme za 200B ve Full Moon Flower, chýše postavené na kůlech a ze slámy či listí palem udělaných stěn. Není to špatné, ale nespalo se dobře. Babka, která to vlastní je z Holandska a je tak trochu mimo.

Večer procházka po pláži. Zastavujeme se ještě v jednom bungalovu, kde si nám postěžoval vlastník Angličan, jak nemá kšeft a jak nevydělává. V 7eleven kupujeme pití a hamburger, který si sami připravujeme (pouze zeleninu a omáčka, maso a housku dělá obsluha). Večer chvíli sedíme na houpačce. Na další den jsme si domluvili motorku za 150B.

PS: Našli jsme peněženku a 1000B.

– doprava 380,00
– jídlo 160,00
– ubytování 200,00
– ostatní 90,00
830,00

16.4. – Koh Phangang, den 34, Čtvrtek

Ráno jsme sbalili plážovou výbavu, vyhnali asi 30cm velkého gekona, která strašně řval, a na motorce (báli jsme se na ní jet – prázdné gumy, technický stav …) dojeli do města, kde jsme pozjišťovali ceny na Koh Tao a do Bangkoku. Nakoukli snídani a po západním pobřeží dojeli k ostrovu Koh Ma, který po odlivu je spojen pláží s „pevninou“. Nikde nikdo. Písek hrubý, ale ve stínu se dobře leželo. Prý je zde super šnorchlování.

Korály jde vidět už pár metrů od břehu. Je zde ale asi 50m mělčina, pak útes a pak teprve šnorchlování.Uprostřed pláže vede cestička, která se vyhne kamenům a korálům a která končí na volném moři. Tudy se chodí šnorchlovat a potápět. Šnorchlování úžasné. Ryby, korály (zelené vidíme prvně) a skoro žádní lidé. Ty začaly dovážet cestovky až odpoledne. To už máme za sebou 3x šnorchlování. Lenička si dává thajskou masáž, je tak 1h mordována Thajkou, ale pochvaluje si to.

Před západem slunce, kolem 16h, vyrážíme tak, abychom západ viděli jinde. Moře má v tu chvíli až 34st, zvláště mělčina a v tak teplé vodě se nedá plavat. Výjimkou jsou studené proudy. Ze západu slunce nic není – mraky. Do městečka dojíždíme s poslední kapkou benzinu. V ….. bereme zas 50B půl nádrže a koukáme po místním nočním marketu, kde vaří místní dobroty. Dali jsme si rýži, kuře, nudle a shake. Ještě zastávka v TESCU a hurá domů balit a spát. Chceme jet na Koh Tao. V 7eleven kupujeme pivo, které popíjíme na houpačce na pláži.

Sledujeme v dálce blesky a ohňostroj na vedlejší pláži. Nad námi plno hvězd. V moři jsou bludičky. Nevíme co loví – kraby? Mušle? Dnes se spí lépe.