Asie, Deník JV Asie, Deníky, Thajsko

Zápisy z deníku č.9 – Ayutthaya, Sukhothai

Opouštíme Bangkok a vydáváme se do Chiang Mai, severní Thajsko. Cestou si nenecháváme ujít historická centra Ayutthayu a Sukhothai, kde se tvořily významné dějiny této země a rovněž navštěvujeme sloní centrum u Lampangu.

27.4.- Z Bangkoku do Ayutthaya, den 45, Pondělí

Peťa se probouzí už v 6 a vypíná budík. Nechává dospat leničku. Z postele lezeme až v 7. Balíme, Peťa je ale pomalý ze včerejška a tak to trvá. V 7:30 jsme na zastávce a čekáme na bus č.53. Jedeme za 7B/os, ale obáváme se, že vlak v 8:30 v pondělní ranní špičce nestihneme. Stihli, dokonce s přestupem 53 -> 53 a ještě ke všemu jiný vlak v 8:20 za 20B. Cesta trvá 1,5h.

Vidíme, že BKK je velký, pak už ale vlak jede a v Ayutthaya máme jen 10min zpoždění. Na nádraží bereme mapu a chystáme se přes řeku (převozník) na druhou stranu do centra na ubytování. Těsně před nás odchytává chlápek a nabízí nic za 150B. Bereme, vybalujeme a ještě stíháme internet a dopsat na web BKK. Ve 12 vyrážíme s dietní stravou na druhou stranu řeky za 4B/os. Kupujeme pití v 7/11 a po hlavní cestě razíme k historickému centru skrz stánky. Jeden tuk-tuk zkouší fintu, že Old-city je na opačné straně, než jdeme. Bohužel pro něj vidíme první z klášterů. Ještě než vkročíme do historického centra jíme jablko a fotíme velkou hnusnou housenku. Prvně jdeme do Wat Ratchaburana, postavený v khmerském stylu. Je zachovalý a v jedné z věží jdeme i do nitra po strmých schodech. Jsou zde staré malby a nějaké svátosti. Pak míjíme Wat Maha That, kde je Buddha v kořenech stromu, ale jinak nic moc. Nechce se nám dovnitř. Skrz park, kde je rybník plný leknínů, jdeme kolem Wat Phra Ram až ke slonům (Royal Kraal). Chrámy a dominanta Ayutthaya -> Wat Phra Si Sanphet si necháváme na později.

Sloni jsou úžasní, vyparáděni a předvádějí co umí. A vozí turistu. My jdeme hledat 7/11. Intuitivně míříme kolem turistického centra a u nemocnice skutečně nacházíme 2 * 7/11 a Tesco. Hádejte, kde nakupujeme? Cola, voda, sušenky a kapesníky. Pak jdeme na opačnou stranu mezi domorodce jíst. Díky rukám a posunkům se domlouváme na ceně i na jídle. Velká porce rýže, kuřecí, zelenina za 30B. Společně s jídlem sel ale zvedá i vítr. Za 30min bouřka a déšť. Takový ale v ČR nemáme. Během několika minut bylo vše mokré a pod vodou. My jsme ale pod střechou a sledujeme okolí. Elektřina nejde, blesk uhodil namísto přes ulici. Lije hodinu. Jedné paní dáváme igelitku ať má co na hlavu. Když déšť ustává, zvedáme se, platíme a jdeme zpět. Ještě malý nákup pití a jedna ochutnávka něčeho, co připomíná palačinku s cukrovou vatou. K Phra Si Sanphetu docházíme za soumraku. Zatím nelze fotit, ale věříme LP a čekáme do 7PM, kdy mají zapnout osvětlení. Mezitím jdeme ke spícímu Buddhovi kolem zahrádky, kde mají své představení žáby. Super zvuky. Spící Buddha je opravdu osvícen. Děláme foto, odbýváme „žebračku“ a jdeme na Snaphet. Bohužel asi problém s elektřinou (během cesty zhasla čtvrť) zapříčinily, že nic nevidíme. Jdeme do Mint Guest House. Začíná pršet. Leničku bolí nohy, záda, má těžký batoh. Zastavuje místní a veze nás k přístavu. Míjíme ošklivou bouračku motorkáře. Za 5B/os s převozníkem jedeme zpět na naši stranu řeky.

– vstupy 100,00
– jídlo 188,00
– doprava 84,00
– ubytování 150,00
– ostatní 70,00
592,00

28.4. – Ayutthaya – Phitsanulok, den 46, Úterý

Vyspali jsme se tak nějak akorát na polorozpadlé posteli. Sbalili věci, nechali batohy v Mint G.H. a šli se před odjezdem vlaku podívat na druhou stranu města – za koleje. Koupili jsme si nějaké pití, snídani a rozhodli se, že navštívíme asi 3km vzdálený Wat.

Byl vidět z dálky a nenavštívit ho by byla škoda. Velice zachovalý s desítkami postav Buddhy (možná stovkami). Byl zde i jeden ležící. Asi 15m dlouhý a pak věž – čeda, kam se mohlo vystoupat po dosti krkolomných schodech. Nádherný výhled na areál, uvnitř pak prostor připomínající studnu a asi 6 postav Buddhů, na které se lepily zlaté papírky (který si musel za symbolický poplatek koupit). Co nás udivilo, nebyli zde mniši muži, ale ženy.

Asi po 40min jsme pokračovali zpět na vlak. S batohama na nádraží jsme koupili osobák v 11:24 za 58B/os do Pitsanoluku. Vlak měl zpoždění asi 15min, což nás nepřekvapilo, na druhou stranu jsme čekali, že bude hůř. A bylo. Naše plný zhatilo v cílové stanici zpoždění asi 1h. Což mělo za následek, že jsme dojeli za tmy, všude zavřeno a busy nejezdí (noční nás nenapadl -> směr Chiang Mai a vystoupit v Sukhothai). Jinak ve vlaku opět nabídka jídla a pití, ale proti jihu tak nějak chudé. Dali jsme nudle, nějaké tyčinky a pití. Cestou jsme sledovali rýžová pole – nejen nově zakládaná, jiné zelené, ale i vypálené před přípravou na novou sezonu. Také jsme čekali , že bude pršet – nic. V Phitsanuloku jsme spali kousek od nádraží v Lathai G.H. Bylo to super, neboť nějaká (asi) Kanaďanka zaplatila dvě noci v „luxusním“ pokoji s air-noc, TV, sprchou, lednicí, ale odjížděla dříve, tak nám za 100B přenechala pokoj v ceně 460. Ještě jsme skočili pro pití a pozjišťovali co a jak. Lenička má migrénu, tak spíme brzy. Navíc je jí horko, tak chce chladnější pokoj. Zapínáme klimu na nízkou teplotu – Lenička je spokojena, Peťa mrzne. PS: Peťu zase něco štíplo

– vstupy 40,00
– jídlo 163,00
– doprava 112,00
– ubytování 100,00
– ostatní 20,00
435,00

29.4. – Z Phitsanuloku do Sukhothai, den 47, Středa

V sedm jsme vstali, sbalili a tak míříme k autobusové zastávce u nádraží doufaje, že pojedeme brzy do sousedního města Sukhothai. Tuk-tuk nabízí cenu 60B, my ale jedeme za 18B autobusem číslo 1. na bus terminal. Sice to trochu objíždí, ale do 20ti minut jsme tam. Usedáme na autobus do Chiang Mai, v kapse lístky za 39B/os. Budeme vystupovat v dalším městě. Batohy v zavazadlovém prostoru, paní výběrčí s nima měla problémy – těžké (15kg???). Vystoupili jsme na bus terminal. Taxi, tuk-tuk apod. nám začali nabízet odvoz za 50B a pak šli až na 30B. My měli jasno, Sabaide G.G. asi 600m od nádraží. Taxikáři se snažili namlouvat, že je to 4km, nakonec museli uznat, že asi 1km. GH leží kousek od křižovatky do historického parku mezi domky místních. Je tu klid, žádný ruch (kromě ubytovaných). Podle LP jsme našli a dostali pokoj za 200B. Ihned jsme také využili možnosti půjčit si kolo (v ceně) a zajeli si do 15km vzdáleného Historical parku v Sukhothai. Teplota šla k 40st, cestou jsme ještě koupili pití a přímo v Old City v 7/11 ještě snídani. Cesta vede po velmi rušné silnici, místy se 6ti pruhy. Naštěstí vše dopadlo OK, řidiči troubili jen na Leničku. Park má rozlohu asi 1,5×1,5km a k němu ještě přiléhají oblasti S,J,Z, které jsou ale zpoplatněny zvláště. My si koupili jen lístky do centrální části (100/os) + poplatek 10B/kolo.

Příjemné místo k relaxaci, téměř žádní turisté a vše vypadá jako normální park. Je zde centrální temple a dále několik menších v různých stylech. V téměř každém je alespoň jedna socha Buddhy. My vše projeli asi za 2h. Navštívili jsme také jeden malý ostrůvek, kde jsme našli mango a babku, která sbírala šneky. Najedli jsme se z vlastních zásob u sochy prvního panovníka Siamu a jeli zpět, neboť se kazilo počasí. Opět nákup v „Big C“. Celkem jsme najeli asi 30km/2×15 po1h. Vrátili jsme malá kola (nám se špatně sedělo a tak jsme použili místo určené pro nosič jako sedátko) a dali si přestávku. Večer jsme vyžili služeb místní kuchyně, dali jsme si rýži, polévku, shake. Blýskalo se, všude gekoni a muchy. Leničku něco štíplo. Pozdě večer začalo pršet, sice ne dlouho, ale aspoň se osvěžil vzduch.

– vstupy 220,00
– jídlo 440,00
– doprava 96,00
– ubytování 200,00
956,00

30.4. – Ze Sukhothai do Lampangu, den 48, Čtvrtek

Budíček v 6:30 a hurá na autobus do Lampangu. Stihli jsme autobus v 9:15 směrem na Chiang Mai. Měl malé zpoždění. Lístky stály 162B/os, cesta měla trvat asi 3,5h. Do Lampangu jsme dorazili o půl druhé odpoledne. Z bus terminálu jsme se snažili podle mapy LP dorazit k informacím. Sice jsme nedokázali zorientovat /mapa nedopovídal skutečnosti), ale došli jsme.

Dostali jsme mapu a seznam ubytování. Šli jsme to Tip Inn, což měl být zrekonstruovaný G.H. Trochu nás ale odradilo chování na recepci. Moc nerozuměli, nejprve nabídli pokoj za 150, pak nabídku stáhli, začali se vymlouvat, pak zase obrátili. Nakonec bereme pokoj za 250B s tvrdou postelí. Malá přestávka a vyrážíme do centra. Hned po pár metrech jsme narazili na restauraci, kde se nám maximálně věnovali. A proč ne. Bylo zde přes 30 stolů, ale jen my a ještě jedna „bílá“ rodinka. Jídlo ale super, stejně tak ceny. Chválíme kuchaře. Cestou jsme zašli do obchodu pro toaleťák a nějaké pití + nanuk. Prošli jsme okolí a vyřídili něco na internetu. Pak jsme si dali opět přestávku, sprchu a vyrazili na večeři. K našemu překvapení byla hospůdka, kde jsme byli na oběd, narvána k prasknutí. Našlo se pro nás jedno místo, tak jsme opět s chutí povečeřeli. Zdá se, že restaurace je vyhlášená. Ostatní, které jsme viděli podél hlavní cesty a u řeky zejí prázdnotou.

PS: k jídlu jsme si dali křupavé pork (30) – vynikající. Večer nemůžeme dobře spát. Možná vedrem, možná přetažením.

– jídlo 320,00
– doprava 324,00
– ubytování 250,00
894,00

1.5. – Elephant Conservation Center, den 49, Pátek

Ráno jsme dorazili na BUS terminál kolem půl osmé. Byl čas, autobus měl odjezd až v 8:20. Stihli jsme snídani, koupit pití a ještě se sednout v autobuse. Byl to malý autobus, ale jak jsou Thajci malí, tak sedadla nebylo pro dva , ale 3. A to ještě namačkali lidé na stojáka a personál autobusu to tlačil kam se dalo.

Vyjeli jsme v 8:15 s tím, že nám zastaví kde potřebujeme. Na kilometrovníku 28 vystupujeme a jdem přes „super highway“ na druhou stranu. Lenička, aby slyšela Peťu se zastavuje uprostřed 3-proudé silnice, kde si to auta sviští stovkou.

V první boudě nic není, ale dle směrovek volíme cestu vlevo. Zastavuje auto a bere nás stope. Asi 300m. No nevěděli jsme. Lístek 60+20 za shuttle. V 9:15 odjíždí první shuttle a my tak tak stíháme koupání slonů v 9::45. ECC byl zřízen pod patronátem královské rodiny a je největší v Thajsku. Stará se o nemocné, staré a opuštěné „domestic“ slony a trénují malé. Po koupáni jsme šli shlédnout představení (skoro 1h dlouhé), kde sloni od 5ti let výše ukázali, co se naučili. Od různých pozdravení, aportování, tahání a manipulace se dřívím až po kreslení či hraní na hudební nástroje. Ihned poté jsme za 400B/slon udělali asi 30min projížďku. No chudák slon, tahal se se dvěma „tonážními“ Čechama. Bylo to zajímavé, hlavně když jsme šli do kopce po úzké cestičce. Na závěr jsme dali vůdci slona banány a slonovi spropitné. Teda naopak. Pak hurá do sloní školky. Měli tu dvouleté mládě a pak jedno 5ti měsíční. No úžasné. Ty chlupy, chobot a jak se k nám měl. A žral trávu, co jsme mu natrhali – banány jsme neměli (došly). Nakonec jsme prolétli nemocnici – zrovna dávali slonům infuzi. Měli tu i velké staré slony (sloni se normálně dožívají až 80ti let, jako člověk).

Odpoledne patřilo přesunu do Chiang Mai. Šli jsme na „super highway“ a doufali, že pojede nějaký bus. Mj. jsme zkoušeli stop. A vyšlo to. Stopli jsme kamion. Nacpali jsme se s batohy vedle řidiče a prvních 15min si to sunuli rychlostí 20km/h do prudkého kopce.

Kupodivu řidič znal ČR. Lépe řečeno Petra Čecha z FC Chelsea. Zasmáli jsme se a v podobném duchu dojeli asi po 1,5h do Chiang Mai. Vysadil nás u Arcade Bus Station. Zde jsme úspěšně ignorovali tuk-tuky a sangkawi a pěšky došli po 2km do TAT – turistické centrum. Získali jsme mapu, informace a vyrazili blíže k Old City. Jak se blížilo centrum, stoupal počet taxi a turistů. Šli jsme po tipech z LP, ale nakonec jsme skončili za 150B v Inter Inn. Spočli jsme, prostudovali mapu a vyrazili na obhlídku. Zkontrolovali jsme kurz za Euro a navštívili cestovky zajišťující treky. V jedné jsme pak dostali tip na jídlo, pravděpodobně obdoba čínské čtvrti. Šrumec tu byl, ale u jednoho stánku nás znechutili reakcí na Leničku, tak jsme dali večeři, shake a zmizeli. Jo a Peťa ochutnal pečeného chrobáka. Po jedné z hlavních tříd jsme došli opět k hotelu, strávili 2h na internetu a směnili 200Eur. V koupelce jsme zabili dva šváby, třetí utekl. No, Inter Inn už niky více, zítra měníme za jiný.